Головна Статті Світ Міжнародний бізнес Скільки іноземних компаній покинули Росію та які залишились попри санкції на російському ринку у 2024 році
commentss Cтатті Всі новини

Скільки іноземних компаній покинули Росію та які залишились попри санкції на російському ринку у 2024 році

Деякі міжнародні компанії продовжують працювати в Росії. Які популярні бренди є спонсорами війни та платять податки у російський бюджет.

23 січня 2024, 06:00
Автор:
avatar

Slava Kot

Поділіться публікацією:

З моменту повномасштабного вторгнення у лютому 2022 року понад 1000 іноземних компаній оголосили про скорочення своєї діяльності на території Росії. Багато іноземних фірм повністю покинули російський ринок, інші заявили про намір поступово згортати свою діяльність.

Скільки іноземних компаній покинули Росію та які залишились попри санкції на російському ринку у 2024 році

Попри санкції, більшість іноземних компаній залишається на російському ринку. Фото з відкритих джерел

Проте, станом на січень 2024 року, понад 90% компаній з ЄС та G7 продовжують свою діяльність в Росії, попри санкції. Від Amazon до Samsung — відомі бренди йдуть з Росії, але більшість компаній продовжують працювати.

Новий звіт показав, що лише 9,5% компаній з ЄС та G7 зробили крок до виходу з Росії або повністю призупинили свою діяльність в країні.

Згідно зі звітом, оприлюдненим швейцарським Університетом Санкт-Галлена, попри санкційні рішення проти Росії, компанії продовжують свої відносини з цією країною у звичайному режимі.

Після того, як 24 лютого 2022 року Росія розпочала те, що вона назвала "спеціальною військовою операцією" в Україні, багато секторів і країн оголосили про санкції або призупинення діяльності за спроби чинити тиск на російську економіку.

Деякі фірми припинили свою діяльність і поставки в Росію, а інші припинили інвестиції або вийшли з партнерських відносин з Росією, навіть у Білорусі.

У звіті зазначається, що з 2405 дочірніх підприємств, які станом на квітень 2022 року належали 1404 компаніям ЄС та G7, менш як 10% були закриті або продані.

Звіт також показав, що частка іноземних фірм зі штаб-квартирою в США, які вийшли з російського ринку, набагато більша ніж у компаній, що базуються в ЄС та Японії; 18% американських дочірніх компаній фактично продали свої активи.

"З тих фірм з ЄС і G7, що залишилися в Росії, 19,5% є німецькими, 12,4% — американськими і 7% — японськими багатонаціональними компаніями", — додається у звіті.

Дані KSE (Kyiv School of Economics), оприлюднені на початку 2024 року, підтверджують інформацію їх західних колег про роботу іноземних компаній в Росії.  Якщо від початку повномасштабної війни частка компаній, що повністю припинили діяльність у Росії, різко зросла до середини квітня 2022 року, то за останні 16 місяців співвідношення тих, хто виходить з російського ринку або залишається, практично не змінилося, хоча все ще  спостерігається періодичне збільшення частки тих компаній, що залишаються працювати в Росії (шляхом додавання до бази нових компаній, у грудні 2023 року було додано 32).

Проте, якщо  брати до уваги тільки загальні цифри в базі даних KSE, то близько 32,8% іноземних компаній збираються виходити з російського ринку або призупинили свою роботу, 42,8% все ще залишаються в країні, 14,9% очікують і тільки 9,5% повністю покинули країну.

З іншого боку, не потрібно недооцінювати вплив на російську економіку 348 компаній, що  повністю вийшли з Росії, оскільки до 2022 року у них було зайнято 38,2% всього персоналу іноземних компаній, що працювали в країні.

У 2021 році частка всього іноземного капіталу серед компаній, що повністю припинили діяльність в Росії, складала 23,7%, а їхній річний прибуток дорівнював $92,6 млрд, або 29,4% від загального виторгу, і вони перерахували у бюджет $5,4 млрд податків, або 21,3% від загальної суми податків, сплачених іноземними компаніями. 

Найбільші бренди, які пішли з Росії

Інші дані, опубліковані Brand Finance, показали, що західні компанії домінують у списку найбільших світових брендів, і було помічено, що кілька світових брендів призупинили свою діяльність в Росії переважно в березні 2022 року.

Провідні світові бренди, за винятком деяких китайських фірм, не працюють на російському ринку через війну Росії проти України, що триває з лютого 2022 року.

Серед 25 найбільших брендів — 12 брендів США, за ними йдуть Китай — 7, Німеччина — 3, Південна Корея, Японія і Великобританія — по одному.

Провідний світовий бренд Amazon призупинив свою діяльність у Росії 9 березня 2022 року, оголосивши, що не прийматиме нових клієнтів у Росії та Білорусі.

Компанія Apple, яка посідає друге місце в списку топ-брендів, також призупинила всі офіційні продажі в Росії з 2 березня 2022 року, а також вимкнула окремі додатки та сервіси в країні.

Google, як третій за вартістю бренд у світі, у березні 2022 року призупинив деякі сервіси в країні, такі як ринок реклами та додатків. Тоді ж російський орган зв'язку заблокував новинні сервіси Google в країні, звинувативши сервіс у поширенні неправдивої інформації про війну.

Четвертий за вартістю бренд Microsoft призупинив нові продажі своїх продуктів в країні 4 березня 2022 року, але, згідно з дослідженням Єльського університету, він продовжує надавати вже існуючий доступ до своїх сервісів російським споживачам.

П'ятий бренд у списку найдорожчих, Walmart, не працював в Росії станом на 2022 рік; раніше у нього були деякі інвестиційні плани, але він закрив свій московський офіс у 2010 році.

Від Samsung до Starbucks, від Mercedes до Disney і Shell, інші провідні бренди також оголосили про призупинення діяльності.

Хоча деякі бренди не працювали в Росії ще до війни, GSM-компанії Verizon і AT&T надавали Україні безкоштовні послуги.

Які бренди мімікрували, змінивши назву продуктів

Окремо слід виділити іноземні компанії, які вдалися до хитрого кроку, щоб не втрачати прибутки на російському ринку, але й не заплямувати свою репутацію, та замінили назву своїх продуктів.

Серед таких компаній слід виділити Coca-Cola, що через дочірну компанію Coca-Cola HBC продовжує виробляти у Росії напої під назвами   "Добрый Cola" (Coca-Cola), "Добрый Апельсин" (Fanta Апельсин) та "Добрый Лимон-лайм" (Sprite).

Німецький бренд спортивного одягу Puma попри вихід з Росії у 2022 році, вже у 2023 році почав переговори про повернення на російський ринок під іншою назвою — Amazing Red та іншим власником. Товари бренду завозяться у магазини за схемою паралельного імпорту – коли постачання здійснюється через треті сторони, що не є офіційними представниками бренду.

Подібне повернення на російський ринок зробили відомі бренди  одягу — Вershka, Zara, Pull&Bear, тепер їхні товари продаються під торговими марками Ecru, DUB та Maag відповідно.

Відомий виробник батарейок Duracell повернувся у Росію під назвою Opticell, а у рекламні компанії місце знаменитого кролика тепер посідає бурий ведмідь.

Китайські бренди

Що стосується провідних китайських брендів зі списку Brand Finance (рейтингу найдорожчих брендів світу), то вони зовсім не переймаються, коли йдеться про запровадження санкцій проти Росії.

Згідно з дослідженням Єльського університету, китайський банк ICBC обмежив доступ Росії до ринків капіталу.

Китайська соціальна мережа TikTok призупинила роботу в Росії, тоді як Wechat не запроваджує жодних обмежень щодо Росії.

Китайський будівельний банк і Сільськогосподарський банк Китаю дозволили російським компаніям відкривати рахунки.

Державна електромережева корпорація Китаю та Kweichow Moutai Group працюють на російському ринку у звичайному режимі.

Наразі, ситуація з санкціями, запровадженими великими іноземними компаніями, що працювали на російському ринку до вторгнення у лютому 2022 року, досить суперечлива. Ті, що покинули російський ринок, не змогли завдати серйозної шкоди російській економіці, а решта або частково або опосередковано через дочірні компанії продовжують економічну діяльність в країні-окупанті.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
comments

Обговорення

Поділіться своєю думкою!


Новини