Головна Новини Світ Китай Китайські інвестори через суд вимагають від України 4,5 млрд: як владі виправити ситуацію
commentss НОВИНИ Всі новини

Китайські інвестори через суд вимагають від України 4,5 млрд: як владі виправити ситуацію

Компанія Skyrizon заявляє, що українська влада несправедливо поводилася з інвесторами

29 листопада 2021, 14:10
Поділіться публікацією:

Китайська компанія Beijing Skyrizon, яка інвестувала в авіабудівне підприємство "Мотор Січ", подала позов з вимогою стягнути з України (яка фактично розірвала операцію навесні-2021) компенсацію у розмірі $4,5 млрд. Про що свідчить такий крок? Як можуть події розвиватись далі? Що слід зробити (зрозуміти) українській владі? У непростій ситуації, що нависла над Україною, в інтерв'ю порталу "Коментарі" розбиралися наші експерти.

Китайські інвестори через суд вимагають від України 4,5 млрд: як владі виправити ситуацію

Мотор Сич

За чергову помилку влади у ухваленні своїх рішень фактично заплатить кожен українець

Адвокат, керуючий партнер у Юридичній фірмі Patriot.Legal, голова Китайсько-Української торгово-промислової асоціації Денис Бондар упевнений: подання позову до суду китайськими інвесторами – крок, на який слід було очікувати.

"Я про це попереджав ще в березні 2021 року, коли РНБО тільки ухвалила рішення про націоналізацію підприємства – після його фактичного законного продажу китайським інвесторам, – зазначає Денис Бондар. – Варто очікувати досить тривалого розгляду цієї справи, якщо брати до уваги, що лише підготовка позову, за моїми оцінками, могла становити близько 5 місяців – з урахуванням висновків експертів та безпосередньо економічної експертизи, яка дозволила визначити розмір збитків".

Експерт акцентує, що у разі поразки у цій справі держави Україна за чергову помилку влади у прийнятті своїх рішень фактично заплатить кожен українець. Адже гроші на компенсацію підуть із державного бюджету, який наповнюється грошима платників податків.

"Якщо доведеться виплатити 4,5 мільярда доларів китайським інвесторам за рішенням суду, бюджету України буде завдано непоправної шкоди. Це може призвести до затримки із виплатою пенсій та зарплат держслужбовців", – попереджає Денис Бондар.

На його думку, українська влада має вихід лише один – готувати законодавчу базу, яка допоможе обґрунтувати законність такого рішення РНБО.

"На мій погляд, кількість інструментів для захисту в цій справі у української влади вкрай мала. І, найімовірніше, Україна програє, – прогнозує експерт. – Тим більше, якщо брати до уваги останні рішення щодо позовів проти РНБО про санкції проти українських громадян, у яких фактично санкції були визнані незаконними та такими, що не мають під собою жодних правових підстав. Про це, до речі, заявляли колишні члени РНБО, екс-глава МВС Арсен Аваков та екс-спікер парламенту Дмитро Разумков. Не виключаю, що і тут підставою для ухвалення рішення про націоналізацію "Мотор Січ" стала політична необхідність, а не норми законодавства".

Не продавши в результаті акції "Мотор Січ" китайцям, Україна стала в один ряд із західними державами, включаючи США

Політолог, співзасновник консалтингової компанії Good Politics Максим Джигун наголошує, що ситуація непроста. І розглядати її необхідно з огляду на низку аспектів.

"Ситуація з "Мотор Січ" та продажем китайській компанії більше половини акцій підприємства, це акт недалекоглядності та, очевидно, корупційності з боку минулої влади. Як вона могла погодитись продати акції стратегічно важливого об'єкту інфраструктуру в Україні? Однозначно цю справу слід розглядати не лише з боку Гаазького суду, куди подали позов китайці, а й усередині України. Як так вийшло, що один із найважливіших об'єктів військового будівництва опинився під загрозою переходу під вплив іншої держави? До того ж такої непростої, як Китай, який проводить агресивну зовнішню політику, що бажає збільшити вплив не лише у своєму (Азіатському) регіоні, а й у Європі, зокрема Східній. До того ж відомо, що Китайська Народна Республіка (КНР) має тісні зв'язки з РФ – ворогом України. Впевнений, що нашим правоохоронним органам, прокуратурі, варто було б провести розслідування щодо того, хто і чому мало не віддав "Мотор Січ" представникам КНР", – каже політолог.

При цьому зрозуміла позиція Beijing Skyrizon, яка подала цей позов. Компанія діє логічно з погляду захисту своїх бізнес-інтересів.

"З одного боку, з комерційної точки зору китайці мають усі можливості, щоби позов був задоволений. Якщо було підписано угоду, якщо вже зайшли гроші інвестори, а потім відбувся зрив угоди – претензії зрозумілі. З іншого боку, все могло відбуватися за змовою окремих осіб. Саме тому вкрай важливо об'єктивно розслідувати – кому і чому спало на думку продавати "Мотор Січ". Тож не можу сказати однозначно, що все закінчиться перемогою китайців. Слід все ж таки враховувати низку факторів, розглядати ситуацію в комплексі. У тому числі враховувати, що не лише Україна відмовилася від співпраці з Beijing Skyrizon. Американці взагалі ввели санкції проти цієї компанії. Ну і, звичайно, що мова не просто про бізнес-домовленості, що зірвалися, а про національну безпеку України. Ми не могли піти на цю угоду, якщо хотіли зберегти суверенітет, незалежність та військову міць", – пояснює Максим Джигун.

Тому він вважає це питання дискусійним. І прогнозує, що розглядатись у судах воно може роками. І Україна в даному випадку, на думку політолога, варто вибудовувати свою лінію захисту, у тому числі відштовхуючись від питань нацбезпеки.

Експерт наголошує, слід розуміти і геополітичний розклад. Китай є одним із головних антиподів, опонентів США, з якими ми зміцнюємо стратегічне співробітництво. Боротьба між США та КНР триває роками, нагадуючи вже не так боротьбу, як холодну війну. Китай використовує всі важелі для посилення впливу на світовій арені. При цьому є далеко не демократичною державою, дії якої часто не сприймаються цивілізованим світом.

"Саме тому китайську експансію слід максимально обмежувати. І не продавши в результаті акції "Мотор Січ" китайцям, ми стали в один ряд із західними державами, включаючи США. У контексті наших європейських, євроатлантичних устремлінь – це був правильний крок, стратегічно вірний . Ну, а на майбутнє, звичайно, слід винести урок із ситуації. І більш виважено підходити до таких угод", – резюмує Максим Джигун.

Читайте також на порталі "Коментарі — "Мотор Січ" поставить на експорт свої лопаті для вертольотів.




Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/
comments

Обговорення

Поділіться своєю думкою!


Новини