Міністр оборони України Олексій Резніков назвав сім очікувань від липневого саміту НАТО, який відбудеться у Вільнюсі. Експерти оцінили євроатлантичні перспективи нашої країни.
Україна-НАТО. Фото: з відкритих джерел
Києву залишається подолати побоювання США та Німеччини – двох ключових країн, від яких залежить вирішальний концепт взаємовідносин НАТО та України
Керівник Центру політичної розвідки, політтехнолог Олег Постернак розмірковує так:
"Хоч би там як, але багатьом уже очевидно, що липневий саміт НАТО стане вирішальним у питанні встановлення нового світопорядку в Східній Європі. Україна підходить до історичної межі – зміни відносин євроатлантичного Заходу до членства України в НАТО та надання реальних гарантій безпеки".
За словами експерта, зараз Україна успішно формує пояс підтримки членства у НАТО. Щоправда, наголошує він, залишається подолати ще побоювання США та Німеччини – двох ключових країн, від яких залежить вирішальний концепт взаємовідносин НАТО та України, який має шанс бути оформленим у Вільнюсі.
"Думаю, їхня позиція буде залежати від військових успіхів України, здатності РФ до реальної ядерної ескалації, можливості США та Росії відкрити канал переговорів та багатьох інших моментів. Очевидно, Україна хотіла б сформувати надійний фундамент для свого суверенного майбутнього. Але і НАТО потрібний передбачуваний ґрунт, навколо якого можна сформувати модель співіснування з майбутньою Росією, не штовхаючи його на військово-стратегічний антизахідний альянс із Пекіном", – пояснює Олег Постернак.
У західній пресі, продовжує він, на початку року з'являлася інформація про те, що гарантії безпеки Україні та більш предметна та поступальна інтеграція країни до Альянсу могла бути обмінена на зміну непоступливої позиції України щодо переговорів із РФ.
"Таке побоювання справді є, – вважає експерт. – США потрібна більш стабільна передбачуваність та кероване купірування війни у Східній Європі для переходу до відбиття загрози з боку Китаю. Україна в умовах війни на виснаження також сильно залежить від військової та фінансової допомоги Заходу. А це можливо лише за умови допущення та прийняття можливості переговорів із РФ. Природно, Україні потрібна вагома і суттєва компенсація, наприклад, результативна інтеграція в НАТО. Проте, запустити процедуру членства неможливо, поки йдуть бойові дії на нашій території. Можливо, Заходу хотілося б використати цей "пряник" як спосіб спантеличити Україну в питанні зупинення війни після результативного чи нерезультативного контрнаступу".
З іншого боку, зазначає Олег Постернак, це стимулює якраз РФ не закінчувати бойові дії, оскільки членство України в НАТО буде сприйняте як постійна колосальна та пряма загроза, яка потребуватиме тотальної мобілізації та усунення.
"Що важливо – подальша інтеграція нашої країни в НАТО, яка передбачає членство, може стати предметом національного референдуму про вступ України до Альянсу. Це сприятиме зміцненню політичних та електоральних позицій президента Зеленського, якому після скасування воєнного стану потрібно буде йти на президентські вибори з певними результатами, – наголошує експерт. – І вступ України в НАТО стає непоганою програмою для позиціонування".
Глобальне питання до Альянсу – чи готові його члени просувати вступ України в умовах протидії Росії
Народний депутат України VIII скликання, експерт Українського інституту майбутнього, президент аналітичного центру "Політика" Ігор Попов звертає увагу, що глава Міноборони Резніков відкрито обговорює політичні питання порядку денного вільнюського саміту НАТО. І ми чекаємо на такі ж відверті відповіді від союзників.
"Очевидно, що у липні не відбудеться розгляду питання про членство України в Альянсі. Але на саміті потрібно обговорити умови та терміни для досягнення цієї мети. З українського боку існує консенсус еліт та суспільства – членство в НАТО заявлено у Конституції. Глобальне питання до Альянсу – чи готові його члени просувати вступ України за умов протидії Росії. Чи умовою членства буде отримання хоча б непублічної мовчазної згоди з боку РФ? ПДЧ – план дій щодо набуття членства – для України не розроблятиметься. Але все ж таки, існує низка критеріїв у галузі управління збройними силами, юстиції, верховенства права або демократичних свобод, які можуть бути озвучені як умова для членства. Якщо це буде вичерпний перелік пунктів – Україна буде готова розробити графік їх реалізації. Свого часу для отримання безвізового режиму з країнами Шенгенського договору ми ухвалили понад сотню рішень, тож прецедент активної роботи є", – наголошує експерт.
Він зазначає, що як тимчасові гарантії безпеки розглядаються пропозиції "Kyiv Security Compact" – документа, розробленого групою Єрмака-Расмуссена. Він включає стабільні постачання озброєнь та боєкомплекту для української армії, а також сприяння розвитку нашого оборонно-промислового комплексу.
"Президент Зеленський чітко заявив, що ці гарантії – не альтернатива членству в НАТО, а тимчасовий механізм, який діє до вступу, – нагадує Ігор Попов. – Постачання озброєння для України зараз координуються на платформі "Рамштайн", але й на саміті Північноатлантичного Альянсу будуть проведені закриті переговори щодо номенклатури озброєнь, обсягів та термінів їх отримання. Оскільки можлива ескалація бойових дій з боку РФ, необхідно провести консультації, в яких умовах є ймовірність застосування статті 4 Статуту НАТО. Які саме дії Кремля можуть підпадати під визначення загрози територіальній цілісності та політичній незалежності членів блоку? Не всі рішення за підсумками саміту будуть публічними, але Україна планує отримати відповіді на головні питання. У тому числі – як різні сценарії закінчення війни впливають на прийом нашої країни в НАТО і як альянс стане гарантом стабільного миру ще до набуття формального членства Україною?".
Читайте також на порталі "Коментарі" — чим може стати Бахмут для окупантів – як розуміти заяви Євгена Пригожина та Рамзана Кадирова.
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.