Головна Новини Світ Близький Схід Будівництво штучного каналу «Стамбул»: кому вигідна його поява
commentss НОВИНИ Всі новини

Будівництво штучного каналу «Стамбул»: кому вигідна його поява

Директор Українського інституту морського права і безпеки, експерт Центру оборонних стратегій Богдан Устименко вважає, що проект будівництва нового штучного каналу - колосальний

12 квітня 2021, 23:05 comments1309
Поділіться публікацією:

Президент Туреччини Реджеп Ердоган знову заговорив про можливе будівництво штучного каналу "Стамбул". Навколо цього проекту вже розгорілися неабиякі пристрасті. Що відбувається і чому? Кому вигідно його поява, а кому — ні?

Будівництво штучного каналу «Стамбул»: кому вигідна його поява

Туреччина. Колаж: Д. Романюк / Comments.ua

З цими питаннями порталу "Коментарі" допомогли розібратися експерти.

Директор Українського інституту морського права і безпеки, експерт Центру оборонних стратегій Богдан Устименко підкреслює, що в пресі більш менш системно інформація про будівництво майбутнього каналу, який буде з'єднувати Мармурове море і Чорне, почала з'являтися ще у 2011 році.

"Навіть до Ердогана у турецькій владі були наміри побудувати подібний канал. Давно йдуть чутки. Заковика в тому, чи поширюється Конвенція Монтре на цей штучний канал — чи ні. Для початку — про саму цієї Конвенції. Документ був підписаний в 1936 році у швейцарському місті Монтре. Їм, фактично, підписанти повернули Туреччині втрачений після поразки в Першій світовій війні суверенітет над Дарданеллами, Босфорською протокою і розташованим між ними маленьким Мармуровим морем, — пояснює Богдан Устименко. — Документ полягав на 20 років. Однак він не втратить своєї сили до тих пір, поки одна з країн, яка є стороною Конвенції, не зробить конкретних юридичних заходів, спрямованих на припинення дії Конвенції (так звана "денонсація"). На цей момент ніхто цього не робив".

Будівництво нового каналу дуже турбує росіян, які переслідують доктрину "закритого моря".

"РФ не хоче, щоб в Чорне море заходили військові кораблі не Чорноморських держав. Тобто, прагне зробити з Чорного моря той же, що фактично зробила з Азовським. Але з Азовським було простіше, тому що була одна тільки Україна з прибережних сусідніх держав, — підкреслює експерт. — Тим часом Ердоган (і це дуже важливо) заявив, що на штучний канал, який Туреччина хоче побудувати, не поширюватимуться положення Конвенції Монтре. Це напружує росіян".

За словами Богдана Устименко, проект будівництва нового штучного каналу — колосальний. У тому числі в плані інвестицій.

"Я чув суми від 15 до 25 млрд доларів. Наскільки розумію, зараз закінчується калькуляція. Буквально недавно були затверджені документи, які мають значення для будівництва даного каналу. Туреччину він однозначно посилить. Саме від рішення вищого політичного керівництва Туреччини буде залежати — чи будуть військові кораблі проходити через класичний канал (Дарданелли — Мармурове море — Босфор), з рядом обмежень, як передбачено Конвенцією Монтре, або ж стануть заходити в Чорне море через новий канал, але вже без обмежень ", — зазначає директор Українського інституту морського права і безпеки.

У другому випадку, за словами Богдана Устименко, які не будуть накладені обмеження по тоннажності військового судна (Конвенцією Монтре передбачена ціла таблиця заборон, яка вже частково втратила актуальність, наприклад, щодо лінкорів), по його класу (зараз — не можуть заходити авіаносці, підводні човни) і за термінами перебування в Чорному морі (зараз — 21 день) для нечорноморських країн.

"Деякі гарячі голови заявляють, що Конвенція Монтре недійсна, що це — релікт. Але я з цим не згоден, — каже Богдан Устименко. — По-перше, навіть ті країни, які її не підписали, зобов'язані відповідно до 35-ї статті Конвенції ООН з морського права (а до неї приєдналися майже всі країни), дотримуватися положень Конвенції Монтре, тому що вона була прийнята до вступу в силу Конвенції ООН з морського права. По-друге, Конвенція Монтре є спеціальною до Чорноморських проток — Босфору, Дарданелли і Мармурового моря між ними".

Дискусії навколо можливого будівництва каналу "Стамбул" і юридичних аспектів, пов'язаних з ним, виникли зараз на тлі окремих заяв турецьких топ-чиновників про теоретичну можливість Туреччини вийти з міжнародних договорів рішенням президента. На це звертає увагу кандидат політичних наук, експерт-міжнародник Євгена Габер.

"Між тим, і сам Ердоган, і інші офіційні особи наголошували, що зараз Туреччина не має намірів виходити з тієї ж Конвенції Монтре. Принаймні, до виникнення будь-якого іншого — аналогічного або більш вигідного для Туреччини — документа. Питання щодо каналу "Стамбул" в тому, що цей проект не має прецедентів в історії, в тому числі з точки зору міжнародного права. У Конвенції Монтре, яка регулює режим проходу кораблів (і комерційного, торгового флоту, і військових) через т.зв. "Турецькі Протоки", вони чітко позначені — Мармурове море, Босфор і Дарданелли. І, звичайно, ні про який штучно створений канал "Стамбул" мова там не йде. Тому фактично положення Конвенції Монтре не поширюватимуться на новозбудований канал. Правда, ще велике питання — коли він буде побудований, на яких умовах, де брати фінансування. Тобто, це явно не найближча перспектива "- зазначає Євгенія Габер.

На її думку, Конвенція Монтре буде продовжувати діяти для позначених в ній каналів. Особливо щодо військових кораблів.

Експерт пояснює: "Туреччина не зацікавлена в нарощуванні присутності сил НАТО (хоч сама є членом Альянсу) в Чорному морі. Офіційна Анкара неодноразово заявляла, що Чорне море має залишатися морем миру, стабільності і умовно демілітаризованою зоною. Так що положення Конвенції Монтре, які обмежують по ряду характеристик і часу перебування в Мармуровому і Чорному морях військових кораблів НЕ причорноморських країн (США і т.д.), думаю, будуть продовжувати діяти. Що стосується торгового флоту, платного проходу через новий канал "Стамбул", то тут проглядається явна економічна вигода. Плюс — буде розвантажений Босфор. Думаю, чимало таких кораблів будуть направлятися через новий канал "Стамбул", який стане регулюватися вже положеннями турецького законодавства, тому що буде являти собою штучно створену водну артерію в межах Турецької держави ".

Євгенія Габер вважає, що для України поява такого каналу стало б позитивним моментом.

"Ми могли б розглядати питання про прохід через канал" Стамбул "танкерів зі зрідженим газом для України. Зокрема, з Близького Сходу, з того ж Катару, де недавно побували наші президент і делегація. Для України і для НАТО було б вигідно збільшення, як мінімум, термінів присутності кораблів Альянсу в Чорному морі. Але я не впевнена, що Туреччина на це погодиться. Швидше це буде додатковим аргументом в якихось торгах, дипломатичних переговорах у разі ескалації ситуації", — розмірковує експерт.

Росія ж, за її словами, виступає проти будівництва такого каналу.

"Тому що після його появи, умовно кажучи, внутрішнє російсько-турецьке Чорне море перетворюється у відкритий простір, пов'язане зі світовим океаном штучно створеної артерією, режим проходу через яку регулює Анкара. У цьому сенсі для РФ вигідніше, щоб все залишилося, як є, коли російські кораблі можуть перебувати в Чорному морі скільки завгодно, а ті ж американські і британські — немає", — пояснює Євгенія Габер.


Нагадаємо, 24 березня в Анкарі відбулися політико-оборонні консультації уповноважених представників міністерств закордонних справ і оборони України і Туреччини — національних координаторів формату двосторонньої взаємодії "Квадрига". Про перспективи українсько-турецьких відносин, про те, де і як ми співпрацюємо і можемо співпрацювати, розповіла порталу "Коментарі" кандидат політичних наук, експерт-міжнародник Євгена Габер.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини