Рубрики
МЕНЮ
Ольга Чародий
Президент Туреччини Реджеп Ердоган знову заговорив про можливе будівництво штучного каналу "Стамбул". Навколо цього проекту вже розгорілися неабиякі пристрасті. Що відбувається і чому? Кому вигідно його поява, а кому — ні?
Туреччина. Колаж: Д. Романюк / Comments.ua
З цими питаннями порталу "Коментарі" допомогли розібратися експерти.
Директор Українського інституту морського права і безпеки, експерт Центру оборонних стратегій Богдан Устименко підкреслює, що в пресі більш менш системно інформація про будівництво майбутнього каналу, який буде з'єднувати Мармурове море і Чорне, почала з'являтися ще у 2011 році.
Будівництво нового каналу дуже турбує росіян, які переслідують доктрину "закритого моря".
За словами Богдана Устименко, проект будівництва нового штучного каналу — колосальний. У тому числі в плані інвестицій.
У другому випадку, за словами Богдана Устименко, які не будуть накладені обмеження по тоннажності військового судна (Конвенцією Монтре передбачена ціла таблиця заборон, яка вже частково втратила актуальність, наприклад, щодо лінкорів), по його класу (зараз — не можуть заходити авіаносці, підводні човни) і за термінами перебування в Чорному морі (зараз — 21 день) для нечорноморських країн.
Дискусії навколо можливого будівництва каналу "Стамбул" і юридичних аспектів, пов'язаних з ним, виникли зараз на тлі окремих заяв турецьких топ-чиновників про теоретичну можливість Туреччини вийти з міжнародних договорів рішенням президента. На це звертає увагу кандидат політичних наук, експерт-міжнародник Євгена Габер.
На її думку, Конвенція Монтре буде продовжувати діяти для позначених в ній каналів. Особливо щодо військових кораблів.
Експерт пояснює: "Туреччина не зацікавлена в нарощуванні присутності сил НАТО (хоч сама є членом Альянсу) в Чорному морі. Офіційна Анкара неодноразово заявляла, що Чорне море має залишатися морем миру, стабільності і умовно демілітаризованою зоною. Так що положення Конвенції Монтре, які обмежують по ряду характеристик і часу перебування в Мармуровому і Чорному морях військових кораблів НЕ причорноморських країн (США і т.д.), думаю, будуть продовжувати діяти. Що стосується торгового флоту, платного проходу через новий канал "Стамбул", то тут проглядається явна економічна вигода. Плюс — буде розвантажений Босфор. Думаю, чимало таких кораблів будуть направлятися через новий канал "Стамбул", який стане регулюватися вже положеннями турецького законодавства, тому що буде являти собою штучно створену водну артерію в межах Турецької держави ".
Євгенія Габер вважає, що для України поява такого каналу стало б позитивним моментом.
"Ми могли б розглядати питання про прохід через канал" Стамбул "танкерів зі зрідженим газом для України. Зокрема, з Близького Сходу, з того ж Катару, де недавно побували наші президент і делегація. Для України і для НАТО було б вигідно збільшення, як мінімум, термінів присутності кораблів Альянсу в Чорному морі. Але я не впевнена, що Туреччина на це погодиться. Швидше це буде додатковим аргументом в якихось торгах, дипломатичних переговорах у разі ескалації ситуації", — розмірковує експерт.
Росія ж, за її словами, виступає проти будівництва такого каналу.
"Тому що після його появи, умовно кажучи, внутрішнє російсько-турецьке Чорне море перетворюється у відкритий простір, пов'язане зі світовим океаном штучно створеної артерією, режим проходу через яку регулює Анкара. У цьому сенсі для РФ вигідніше, щоб все залишилося, як є, коли російські кораблі можуть перебувати в Чорному морі скільки завгодно, а ті ж американські і британські — немає", — пояснює Євгенія Габер.
Нагадаємо, 24 березня в Анкарі відбулися політико-оборонні консультації уповноважених представників міністерств закордонних справ і оборони України і Туреччини — національних координаторів формату двосторонньої взаємодії "Квадрига". Про перспективи українсько-турецьких відносин, про те, де і як ми співпрацюємо і можемо співпрацювати, розповіла порталу "Коментарі" кандидат політичних наук, експерт-міжнародник Євгена Габер.
Новини