Російська пропаганда продовжує залишатися однією з найстійкіших опор путінського режиму. Як себе останнім часом веде російська пропаганда? Що змінилося? Чому? Про що це говорить? Портал "Коментарі" із цими питаннями звернувся до експертів.
Володимир Путін. Фото: з відкритих джерел
Російські медіа, які стали рупорами пропаганди, генерують неправду
Медіаексперт, член Ради з питань свободи слова за президента Володимира Зеленського, екс-заступник міністра інформполітики (з 2015 по 2016 рр.), радник міністра оборони України (2014-2015) Тетяна Попова ділиться таким спостереженням:
"Нещодавно Кремль опублікував відеозапис, на якому, як стверджується, зафіксовано візит президента РФ Володимира Путіна до так званої "зони спеціальної військової операції". Проте журналісти-розслідувачі запевняють, що це штаб військ Південного військового округу в Ростові-на-Дону. І саме цей штаб, за версією розслідувачів, у листопаді відвідував і міністр оборони РФ Шойгу. І тоді також стверджувалося, що він перебуває у зоні проведення так званої "спеціальної військової операції" (СВО). А "передові позиції російських підрозділів", на яких минулого тижня нібито побував Шойгу, насправді знаходяться за 75 км від лінії фронту, неподалік Армянська у тимчасово окупованому Криму. Інформація про "поїздки", які російське вище військово-політичне керівництво нібито здійснює на
"лінію фронту",
приїжджаючи, насправді, то до Ростова, то до Криму – це додатковий доказ фейковості і російської влади, і російської держави".
Вони, наголошує Тетяна Попова, фейкують реальність як таку. Ситуацію на фронті, усередині РФ, у всьому світі. Постійно брешуть про все, що відбувається в Європі, США, Україні. Відповідно – брешуть і про те, де знаходиться Шойгу і куди приїжджав Путін.
"Звичайно, їм нічого в цьому сенсі протиставити хоробрості українського президента, його готовності бути зі своїми воїнами у найгарячіших точках. І у відповідь на те, що Зеленський приїжджав до Бахмута, російська пропаганда відразу видала казку в стилі "а путін теж був на фронті". Це якийсь карго-культ (ситуація, коли людина бездумно копіює зовнішні ознаки інших, сподіваючись, що все тепер буде, як у них), який у росіян існує з приводу українців. Нещодавно один із військкорів зізнався, що у російських військових є карго-культ на кшталт "давайте зробимо, як у "укропів" – і тоді воно, можливо, працюватиме". Ось і тут схожа історія, вважає експерт. – І, звісно, це все не працює. Тому що російські солдати – не українські, Путін – не Зеленський, а Ростов – не Бахмут у сенсі лінії фронту. Тож – нічого нового. Російські медіа, котрі стали рупорами пропаганди, генерують неправду. І "героїчні поїздки на фронт" Путіна та Шойгу – із тієї ж серії".
Російська влада використовує медіа виключно для просування свого порядку денного, своїх інтересів, для власного зміцнення
Експерт аналітичного центру Kyivstratpro Тарас Семенюк зазначає, що пропаганда завжди працює з полем інтерпретацій. Відповідно створює картину, в яку повинен повірити той, хто її дивиться. Але російська пропаганда пішла ще далі, показуючи те, чого насправді немає, але у що хотів би вірити російський глядач.
Останнім часом, за словами експерта, це такі наративи:
— т.зв. "спеціальна військова операція" проходить успішно і за планом (при цьому цілі її постійно змінюються, розмиваючи розуміння, коли це все може завершитися);
— Росія воює не з Україною, а з умовним колективним Заходом, з НАТО (так легше виправдовувати поразки);
— Кремль все робить правильно, дбає за кожного росіянина, всі його дії виправдані.
"Російська влада використовує медіа виключно для просування свого порядку денного, своїх інтересів, для власного зміцнення. Як наслідок – російські ЗМІ перетворилися на рупори брехні, перекручування дійсності, створення паралельної реальності. Чого останнім часом стало трохи більше, так це "людожерства", цинізму, антигумманізму. Навколо одні вороги, українців треба знищувати і таке інше. Все заради виправдання тих звірств, які творить російська армія, ПВК "Вагнера" на українській території", – пояснює Тарас Семенюк.
Він підкреслює, що активно працювала і працює роспропаганда на Захід і на Заході. У тому числі, намагаючись досягти зниження підтримки України, особливо в ракурсі постачання озброєнь.
"Останнім часом використовуються оберти типу "словацька гаубиця зруйнувала житловий будинок", "французька/німецька/американська" зброя "вбила мирних жителів". Найчастіше росіяни самі здійснюють такі обстріли, а на камеру демонструють уламки, зібрані на фронті, у місцях влучення ЗСУ. Але тут, – зазначає експерт, – пропаганді важливо, пов'язуючи зброю з країною її виготовлення чи країною, яка передала її Україні, тиснути всередині цієї держави на болючі точки. Показувати, що, мовляв, це та їхня країна вбиває когось у цій війні. Але всі ці хитрощі працюють дедалі менше, а Європа, нарешті, почала позбавлятися російських телеканалів – розсадників брехні та ненависті".
Читайте також на порталі "Коментарі" — Пєсков пояснив, що мав на увазі Путін, говорячи про швидке завершення війни.
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.