Стрілянина в Казані: психолог розповіла, що могло підштовхнути винного на звірячий злочин

Експерт також відзначила, яким шляхом можна запобігти трагедій, подібних до цієї

Трагедія у казанській школі, де 11 травня її колишній випускник, 19-річний Ільназ Галявієв, розстріляв дітей і дорослих, продовжує викликати масу питань. Що могло стати причиною трагедії? Як розпізнати ознаки готовності влаштувати щось подібне? Чи можна їх зупинити? З такими питаннями видання "Коментарі" звернулося до психолога, психотерапевта Ірини Соніної.

На думку психолога, масовий розстріл в Казані - це не просто трагедія однієї людини, ряду людей, однієї школи. Це проблема соціуму.

"Зрозуміло, що буде розслідування злочину. Але важливо досліджувати не тільки саму подію, а й те, що до неї привело. Біографію хлопця, який пішов на такий страшний крок. В атмосфері любові та прийняття люди з розуму не сходять. А йому, напевно, діагностують психічний розлад. Це наслідок того, що психіка людини не витримує середовище і ламається. І тоді відбуваються такі трагедії", - пояснює Ірина Соніна.

На її думку, в таких випадках потрібно досліджувати сім'ю, школу. Як навчалася людина, що зважилася на вбивство, які стосунки були у класі.

"Є великі підозри, що був булінг (від англ. Bullying - цькування, агресивне переслідування одного з членів колективу, особливо шкільного, студентського віку, але також і колег, з боку інших або групи осіб - ред.), який не афішували, від якого ніхто не захистив. Тому що агресія була спрямована саме на школу - як на організацію, місце, об'єкт, систему, - підкреслює психолог. - Можливо, до трагедії підштовхнули якісь організації, які вербують молодь, промивають мізки і спонукають до подібних дій. Хоч може бути і одинак. І причин може бути багато. Ситуація в сім'ї, в колективі, комп'ютерні ігри, які спотворюють сприйняття реальності, залежності. Одне точно - питання не тільки кримінальне, психологічне, а й соціальне".

На думку Ірини Соніної, попереджати подібні трагедії можуть (і повинні) дорослі люди, які найчастіше бувають поруч. Члени сім'ї, педагоги.

"Якщо батьки в контакті з дитиною, вони помічають все, будь-які тривожні дзвіночки. Коли дитина різко змінює поведінку, стає похмурою, злою, це привід задуматися і почати з'ясовувати, в чому справа. Точно так же в колективі. Як повідомляють ЗМІ, Ільназ був тихий, спокійний, нікого не чіпав. Саме таких нерідко труять, особливо в школі. Коли людина не може за себе постояти, коли ніхто його не захищає. Це ламає, це - травма. Якщо людину хоч хтось підтримає, можна щось змінити. А якщо немає, відбуваються часто незворотні зміни в психіці, - пояснює експерт. - На жаль, булінг - не рідкість в українських школах. І, як правило, дорослі (вчителі) цього не помічають. Адміністрації такі скандали не вигідні, вона намагається замовчувати подібні випадки. Це до питання - як помітити і запобігти трагедії, подібні до тієї, що трапилася в Казані. Щоб помітити, потрібно хотіти помічати. А не відвертатися і удавати, що нічого не відбувається".
Раніше портал "Коментарі" розповідав, як уберегти українських школярів від подібних трагедій.